APPNEXT

CPALEAD

Jumat, 23 Oktober 2015

Cara Proses Menjual Rumah Pinjaman Kerajaan

Masyarakat merasa mudah untuk membeli rumah pinjaman kerajaan untuk didapati, tetapi jikarumah pinjaman kerajaan boleh mudah dijual ? Kemudian anda perlu tahu tentang bagaimana cara proses menjual rumah pinjaman kerajaan ?

Pada masa ekonomi negara mengalami surut yang disebabkan oleh perubahan dalam pertukaran ringgit kepada dolar AS, menyebabkan banyak orang ingin menjual rumah yang mereka ada, sama ada ia adalah rumah teres, rumah banglo dan lain-lain. Jika ekonomi Malaysia merosot menyebabkan banyak keluarga mengalami masalah ekonomi. Terdapat juga sebab-sebab lain daripada orang-orang yang mahu menjual rumah sebagai contoh berpindah ke bandar yang lain.


Anda perlu menyediakan beberapa dokumen penting yang perlu sebelum mengerjakan tips menjual rumah pinjaman kerajaan yang mudah dan cepat adalah:

1. SPA lama

2. Copy IC

3. Loan Agreement lama

4. Copy Geran

Perlu difahami bahawa empat dokumen di atas adalah dokumen yang paling penting, tetapi jika kedua-dua pihak (pembeli dan penjual) memerlukan dokumen lain yang ia bertujuan untuk memudahkan dan mempercepatkan proses jualan, dan meningkatkan keyakinan semua pihak.

Apabila kita membaca dari segi prosedur yang terkandung dalam bpp.treasury.gov.my, anda sebagai penjual rumah mesti melengkapkan pinjaman dari rumah yang tidak berbayar. Anda mesti melengkapkan bayaran cukai tanah, cukai pintu dan bayaran utilities. Kami mengesyorkan bahawa resit simpan / diberikan kepada penguam (lawyer) yang dilantik dan dipercayai.

Jika anda telah menemui pembeli berpotensi yang benar-benar mahu membeli rumah dijual, maka disyorkan bahawa anda mengambil deposit sebanyak 1-4% untuk mengetahui komitmen dan kesungguhan pembeli.

Jika penjual telah menunjukkan resit atau satu surat confirmation to purchase yang dikeluarkan oleh ejen Hartanah maka boleh dipercayai. Selepas itu anda berikan salinan semua dokumen kepada bakal pembeli rumah pinjaman kerajaan.

Oleh kerana kes itu dijumpai, bakal pembeli yang ingin memohon apply loan sebelum mereka sign SPA. Kami menganggap bahawa untuk memenuhi untuk faedah kedua-dua pihak (pembeli dan penjual).

Juga disertakan dalam perjanjian jual beli rumah, bakal pembeli mengambil apply loan mesti segera membayar lunas daripada harga rumah pinjaman kerajaan. Ini adalah untuk memastikan bakal pembeli rumah tidak mengolor masa pembayaran pembelian rumah. Jika pinjaman itu telah berkuat kuasa diluluskan, SPA mestilah dikendalikan oleh seorang lawyer (penguam).

Sebenarnya dalam proses membeli dan menjual tanah, Penjual tidak diwajibkan untuk menggunakan khidmat peguam. Walau bagaimanapun, untuk mengekalkan keyakinan bakal pembeli daripada khidmat lawyer adalah sangat disyorkan untuk digunakan. Itulah cara untuk menjual pinjaman perumahan kerajaan yang mudah dan cepat

0 komentar:

Posting Komentar